alanya
de Bosporus brug
Istanbul Skyline
de wereldstad Istanbul
een mooi hotel in Marmaris
Istanbul
de haven van Bodrum
Marmaris Icmeler
0eec02e4b5a6b18b1fba2e4d192ae4c8.jpg
Turkijeindezon.nl
( 0 Votes ) 

Het openbaar vervoer Istanbul

Het openbaar vervoer in Istanbul is erg goed geregeld. Er zijn in istanbul verschillende soorten van openbaar vervoer. Zo heb je de Metro, de dolmus, de taxi, de tram, de metrobus, de trein en de vapur(boot).
Indien je vanuit Istanbul wilt reizen naar een andere stad, dan kun je kiezen tussen het vliegtuig, de bus, de trein en de hoge snelheid trein.

De dolmus

Dit is eigenlijk het populairste en meest voordeligste vervoermiddel. De dolmus is overal in Turkije te vinden. Er zijn wel routes maar geen haltes. De minibus rijdt een bepaalde route en je kunt opstappen en uitstappen waar je zelf wilt. Betalen doe je contant bij de chauffeur als je uitstapt. Zit je helemaal achterin, dan kun je het geld gewoon doorgeven aan de persoon voor je. Zo komt het vanzelf bij de chauffeur terecht. Ook het wisselgeld vind zo zijn weg terug naar de achterbank. Je kunt aan het bordje op de voorruit en aan de kleur van het busje zien welke route deze rijdt.

Meestal hoef je geen moeite te doen om een dolmus te vinden. Loop je een bepaalde richting op waar een dolmus ook naar toe rijdt, dan toetert de chauffeur altijd wel even om je alert te maken dat hij je mee wil nemen. Even je hand omhoog en binnen een paar seconden staat ie naast je.

De taxi

Ook dit is een een erg populair vervoersmiddel. Vergeleken met Nederland is de taxi in Turkije bijzonder voordelig. In Nederland is het eigenlijk een luxe, terwijl het in Turkije echt als vervoersmiddel wordt gezien om van A naar B te komen. Het is gewoonlijk dat een normale taxi rit onder de 5,- Euro kost. Het is erg gewoon om bedragen af te ronden. Vraag de chauffeur bijvoorbeeld 2,80 Euro, dan is het geven van 3,00 Euro normaal. Vaak wordt dit ook andersom gedaan, vooral bij toeristen. Geeft de taximeter 2,25 aan, dan is 2,00 ook wel voldoende. Geef alleen nooit fooi als de chauffeur chagrijnig is of je helemaal niet heeft geholpen met het in en uit laden van je koffers.

Dit is de gemiddelde taxi die je in Turkije tegenkomt, het zijn vaak geen dure bakken zoals in Nederland, rijden ze niet op een benzine slurpende v8 motor maar op milieuvriendelijk aardgas. Het begint hier al een beetje duidelijk te worden waar het prijsverschil onder andere vandaan komt. De Turkse taxi’s zijn altijd geel van kleur en meestal van het merk Fiat en type Dogan, dat in Turkije zelf gemaakt wordt.

De bus

Voor de lange afstanden zijn er grote en moderne bussen beschikbaar van verschillende bedrijven. Bekende zijn bijvoorbeel Ulusoy, Varan, Metro en Kamil Koc.

Tijdens een lange reis stopt de bus vaak op 1 van de eigen rustplaatsen (Konaklama- of Dinlenme Tesisleri). Dit zijn plaatsen met alle faciliteiten die je maar kunt bedenken. Toiletten zijn overal gratis en eten & drinken is hier erg goedkoop. Uiteraard kun je hier met eigen vervoer ook stoppen om een hapje of drankje te nuttigen. Je auto wordt hier tevens gratis voor je gewassen.

De vapur

De Vapur is eigenlijk een grote boot die heel de dag personen vervoert tussen 2 aanleggebieden (Iskele). Als je een overtocht wilt maken, dien je een muntje te kopen bij 1 van de loketten op een Iskele. Zodra de boot aankomt en iedereen is afgestapt gaan de poortjes open en kun je met je muntje naar binnen. Na een aantal minuten vertrekt de boot weer naar de Iskele aan de andere kant. Kosten: 50 cent tot 3,00 Euro. Deze manier van vervoer is voor veel inwoners een dagelijkse gang van zaken om op het werk of op school te komen. Voor toeristen is dit ook gelijk een leuke ervaring. Meestal is er om het half uur een Vapur.

De metrobus

Sinds 2005 is Istanbul een project gestart met bussen van 26 meter lang. Deze bussen komen uit Nederland en rijden ook net zoals in Nederland op een gescheiden busbaan. Dit is sinds september 2007 ingevoerd en er rijden er inmiddels meer dan 100 rond. Deze Phileas bussen van het merk Mercedes, type Citaro, hebben een capaciteit van 230 passagiers en rijden vaste routes.

De trein

Deze was vroeger nooit echt geliefd, er was namelijk geen airco in de trein aanwezig en bovendien reden ze erg langzaam. Tegenwoordig lopen er een aantal trein-projecten waarvan er al enkele zijn afgerond. De T.C. Devlet Demiryolları (Net als de NS, maar dan in Turkije) is de beheerder van dit spoorwegennet en is verantwoordelijk voor het verloop van het project. Momenteel zijn een aantal HSL actief tussen Istanbul en Ankara. Deze treinen zijn erg luxe en rijden met een gemiddelde snelheid van 250km/u.

Voor het grootste gedeelte liggen de geplande lijnen op het Aziatische continent, behalve de lijn Istanbul – Edirne die naar de grens met Bulgarije en Griekenland zal lopen. Op 14 Maart 2009 is het eerste HSL traject in Turkije geopend tussen Ankara en Eskişehir, op de lijn Ankara – Istanbul. Er zijn momenteel ook nog drie andere HSL verbindingen in aanbouw en nog twee in de planfase.

De tram

Naast bovenstaande vervoersmiddelen rijden er ook net zoals in Nederland; metro’s en trams, zowel door de stad als ondergronds. De RTE2009 is een nieuw model tram dat sinds 2009 is gaan rijden.

Kaartverkoop

Voor de metro, de tram en veerboten kun je bij de haltes een jeton (muntje) kopen. Met dit muntje gaat het draaihekje open. Handiger is de akbil, een magneetcel waarmee je kunt betalen in alle openbaar vervoer, zoals de metro, de tram en de grote veerboten. Je koopt de akbil bij een verkooppunt op een metrostation of tramhalte en betaald dan een kleine borgsom. Bij metrohaltes en tramhaltes kun je de akbil laten opladen. De akbil is niet geldig op de Özel Halk Otobüs en de boten van Turyol. Daarvoor koop je losse kaartjes in de bus en jetons bij de vertrekplaats van de boot.